Polska branża e-commerce w epoce koronawirusa

Agencja badawcza Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej wykonała badanie i raport „e-Commerce w czasie kryzysu 2020”. Wskazuje on, jak zmieniły się preferencje zakupowe Polaków w sytuacji zaistniałej pandemii koronawirusa, która towarzyszy nam nieprzerwanie od kilku miesięcy i nic nie wskazuje na to, aby szybko miała nas opuścić.

Badanie wskazuje, że już 57% internautów robi zakupy online. Jako zaletę tej formy zaopatrywania się w niezbędne produkty wskazują oni brak konieczności opuszczania domu oraz wygodę. COVID-19 niejako wymusił na rynku e-commerce błyskawiczne dopasowanie pod względem dostępności towarów oraz logistyki dostaw. Ci, którzy podołali temu wyzwaniu — wygrali.

Co kupujemy w sieci?

Duża część badanych internautów (38%) wskazała, że zapasy w zakresie żywności, detergentów i środków czystości na czas obywatelskiej kwarantanny zrobiła właśnie w sieci. Wśród nich znalazły się głównie osoby w wieku 35-44 lata z mniejszych miejscowości. Nie brakowało w tym czasie również konsumentów, którzy kupowali online odzież, obuwie i produkty z kategorii zdrowie.

Wśród negatywnych uwaga na temat sprzedaży online w okresie pandemii badani wskazywali niedostępność asortymentu oraz opisy produktowe wprowadzające w błąd – najczęściej dotyczyły one towarów mających za zadanie zabezpieczać przed koronawirusem. Konsumenci zwracali uwagę także na wydłużone terminy dostaw i zawyżone ceny. Choć wiele marek i sklepów szybko zauważyło ten problem i wprowadziło bezpłatne i bezkontaktowe dostawy.

Na uwagę zasługuje również fakt, że Polacy przekonali się nie tylko do zakupów przez Internet jako bezpiecznej alternatywy dla zakupów tradycyjnych. Boom przeżywają także inne usługi realizowane drogą elektroniczną. Wzrosty zanotowała szczególnie branża wymiany walut online. Czas pokaże, czy powstałe w czasie pandemii nawyki zostaną z konsumentami na dłużej? Jeśli tak – może się okazać, że branża e-commerce będzie jednym z niewielu sektorów gospodarki w naszym kraju, który przejdzie przez ewentualną recesję, notując zyski a nie straty.  

MM

fot. StockSnap / Pixabay